torsdag 9 juni 2011

Vilket är värst???


Stor-knottsbett eller fästingbett - vete fan men en sak i säker stor-knottsbett kliar i alla fall alldeles förbannat mycket. Ångrar att jag drog i gång gräsklipparen när jag kom hem från jobbet. Verkade som all världens knott hade gömt sig i vår gräsmatta.

Stackars Svante hade noll-koll och envisades med att fortsätta att ligga med sina leksaker mitt i knottsvärmen. Han har massor av bett under magen, flera som satt fast på honom fick jag plocka bort. Typiskt när det är den finaste försommarkvällen på länge - då kan man inte vara ute!

4 kommentarer:

  1. Dom där betten såg inte alls nå roliga ut :S Ja Ronjas nos är ovanlig, trodde det var ett skämt när hon föddes. En helvit råtta. Haha. Men sen var hon kritvit med svart nos, hon såg ut som en liten isbjörn. Sen då hon blev äldre försvann färgen från nosen och så fick hon gula fläckar på huvudet och kroppen istället. Inte varje dag man ser sånt. :) Sen måste jag få fråga, är det bara våra nobsar eller har du också märkt att då dom ligger brukar dom sätta benen (armarna) i kors? Det ser så himla roligt ut. :D

    SvaraRadera
  2. Provat att använda salubrin på betten? Mygg o knott bettsvedan brukar minska av det för mig i alla fall

    SvaraRadera
  3. Stryk MYGGA på Svantes mage och insida ben, ett medel som inte irriterar hunden men effektivt håller mygg och knott borta.
    Vi använde "mygghalsband" förut men förra sommaren tappade en av hundarna halsbandet efter några dar och vi provade Mygga då vi hade det för eget bruk.
    OBS, Mygga som rollon stift ej spray !

    SvaraRadera
  4. Salubrin minns jag att mamma använde när jag var liten men nu har jag kört med xylocainsalva, kortisonsalva, klorhexidinlösning och kortisontabletter.

    Ska nog testa Mygga på Svantes mage, frågan är bara om han inte kommer att slicka bort det eftersom han är så himla slickig av sej. Grön såpa ska visst funka säger en del??

    SvaraRadera