onsdag 8 april 2015

Spejare!

Nytt försök i morse
 Ett nytt försök gjordes i morse att släppa ut den lilla sparvugglan i det fria. Kändes väl inte riktigt OK som det stormade. Vingarna verkade vara helt Ok när jag undersökte men trots det flög den bara en liten bit och satte sig sedan på marken. Rörde sig inte ur fläcken när jag gick fram till den. Provade flera gånger att lyfta upp ugglan och sedan hålla den så att den skulle flyga iväg. Men det slutade bara med att den satt helt still och tittade på mig. När jag försiktigt smekte den med handen så blundande den.
Det slutade med att jag tog upp ugglan, stoppade in den i kartongen igen och så fick den följa med in till stan. Sparvhöken flög omkring  här på morgonkvisten så ugglan hade blivit ett lätt byte. Kontaktade på nytt Peter Nilsson, Länsstyrelsen, som kom till parkeringen på jobbet och hämtade lill-ugglan. Känns bäst så, vi har ju varken tillstånd eller möjlighet att ta hand om en uggla. Hoppas den kryar på sig. Peter tyckte att den ena pupillen så lite större ut än den andra så den kanske fått sig en smäll i skallen.

Provligger
 Coffy har fått en fönsterdyna av husse idag så nu ligger han riktigt kungligt när han ska spana ut genom fönstret ner mot lägdan.

Fönsterdyna
Coffy släpper hår för fullt nu så det ligger tussar överallt här hemma. Blir säkert inte lätt att få bort nobspälsen från dynan men blir nog bättre än den gamla fleecefilten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar