tisdag 7 juni 2016

Härmsångare!


 Har i flera veckors tid hört en fågel här utanför huset men haft jätte svårt att hitta igen den. Sen av en slump råkade jag få syn på den nu i helgen när jag skulle gå och kasta björkkvistar som jag plockat upp från gräsmattan.


Rusade in med sån fart efter kameran att hundarna började tokskälla i hundgården. De är inte van att se matte springa precis.

Eftersom jag inte var riktigt säkert på vilken sorts fågel det är så skickade jag ett mail till Anders på Birdlife.

 Fick följande svar: Hej Kattis,

En härmsångare får det bli. Kärrsångaren är knuten till hundloka eller så kan den sitta i åkrar med lite högre växtlighet. Dock mycket sällan högre upp i träd. Dessutom ser du att den är gul och den har ju ett alternativnamn "gulsångare". Dessutom "bastardnäktergal" vilket förklarar alla konstiga ljud den väver in i sången.

Hälsningar Anders L ,SOF-BirdLife
Jätte kul att äntligen få veta vad det är för liten fågel som sitter här och låter ibland som ett TV-spel och ibland som en fiskmås.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar