måndag 14 november 2016

Supermånen!

Foto: Micke Åsman
Eftersom det varit ett väldans tjat om "Supermånen" den senaste veckan fick jag nästan panik när jag inte fick ordning på slutartider, objektiv och stativ innan månen försvann. Tålamodet var lika med noll och jag kände mig ännu sjukare när jag stod ute i djupsnön. Visserligen tyckte jag inte den såg större ut än en vanlig fullmåne men men ...
Foto: Micke Åsman
Min ofantligt snälle riddare till man ställde upp istället med sina fotografiska proffskunskaper och räddade hela situationen så familjefriden kunde fortsätta och vi kunde titta på "Allt om Sverige" och den bedrövligt skitdåliga serien "Midnattssol".

Fakta om supermånen

  • En supermåne äger rum när en fullmåne eller nymåne är som närmast jorden på sin elliptiska bana. Den kan se 7 procent större ut och 30 procent ljusare än en vanlig fullmåne.
  • Det var inte förrän 1979 som astrologen Richard Nolle först myntade uttrycket supermåne.
  • Månen är 356 896 kilometer från från jorden när den kallas för "super", och detta inträffar i vanliga fall bara en gång var 14:e månad.
  • I och med att månen ligger närmare jorden än vanligt ser en supermåne mycket större ut.
  • En supermåne ser ännu större ut i december, när jorden är allra närmast solen. Solens dragningskraft samverkar med jordens och drar månen närmare oss. Detta gör att månen ser ännu större och klarare ut än andra årstiders supermånar.
  • I framtiden kommer supermånarna att bli allt mindre, i och med att månen långsamt är på väg bort från jordens kretslopp. Avståndet till planeten ökar med 3,8 cm om året.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar