söndag 12 mars 2017

Vårkänning!


 Så skönt det var att få sova lite längre i morse. Vaknade i natt av att Coffy skällde, tror att han såg en räv nere på lägdan men jag somnade snabbt om. När klockan började närma sig 6.30 tyckte Konrad att det var dags för matte att vakna så då började han peta på mig med sina små tassar.

Tur var väl det för när jag kom ner i köket satt Kålle Koltrast i en av björkarna utanför.


 Då kan man ju nästa säga att första vårfågeln har kommit eftersom vi inte har koltrast här på vintern.


 Ekorrarna fortsätter att komma och retar gallfeber på hundarna.


 Kastade ute lite gamla äpplen eftersom koltrastar brukar gilla det. Nu var det herr gråspett som blev intresserad istället.


Vi fick även för första gången i år besök av grönsiska. På morgonen såg jag bara en men senare på eftermiddagen var det 4 st tillsammans med gråsiskorna.

När jag sen någon gång efter 18-tiden gick ut för att fylla på fågelfrön hörde jag att sångsvanarna kommit. De tjoade på nere från Slåttjärn. Fint när de kommer men jobbigt eftersom Coffy inte gillar dom och för ett fasligt liv när han hör deras trumpetande.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar